از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند درباره رعایت حقوق کارگران خانگی که سبب دل گرمى بیشتر آنهابرای کار می‌شود| پاکیزگی یا اعمال شاقه؟ آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
سرخط خبرها

پویش «قطعه ناظران» در مشهد اجرا می‌شود

  • کد خبر: ۱۷۰۲۸۷
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
پویش «قطعه ناظران» در مشهد اجرا می‌شود
به گفته معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، این پویش برای نخستین‌بار در کشور، در مشهد اجرا می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، «ناظران، گروهی از مردم داوطلب، دغدغه‌مند و مطالبه‌گر هستند که در راستای احیای حقوق کودک کار و بر‌اساس دستور قضایی این کار را انجام می‌دهند.» معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی این جمله را درباره پویشی گفته که تاکنون در کشور اجرا نشده و برای نخستین بار شیوه‌نامه آن با ایده‌پردازی مجتمع شوق‌زندگی و واحد سرپرستی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه‌۵ مشهد تدوین شده است؛ پویشی که به‌تازگی اداره‌کل بهزیستی استان از آن با عنوان «هر کودک کار، یک حامی» خبر داده است.

به گزارش روابط‌عمومی بهزیستی استان، نیره عابدین‌زاده در جلسه توجیهی دستورالعمل اجرایی تعیین حامی و ناظر فعال در حوزه کودکان کار و خیابان با بیان اینکه طرح ناظران در راستای رفع نواقص مداخلات سال‌های گذشته در زمینه کودکان کار و خیابان، مبتنی بر معیار قانونی و براساس اصول حاکم بر قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تدوین شده است، اظهار کرد: برخی از آسیب‌دیدگان اجتماعی که فرایند توانمندسازی را به پایان می‌رسانند، ترخیص و مستقل می‌شوند؛ این افراد تا‌زمانی‌که استقلال و سلامت خود را به‌طور کامل بازیابند، نیازمند برقراری ارتباط و دریافت حمایت از ناحیه یک دوست، همراه و پشتیبان هستند تا از ورود دوباره آن‌ها به چرخه آسیب پیشگیری شود که این شخص را حامی و ناظر می‌نامند.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه‌۵ مشهد افزود: براساس ماده‌۴۴ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، برنامه نظارت افراد حقیقی و حقوقی بر فرایند توانمندسازی کودکان کار و انجام صحیح فرایند بازگشت کودک به جامعه و خانواده تعریف می‌شود. آیین‌نامه حمایت از اطفال و نوجوانان بر فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان تأکید دارد. افراد در قبال مسئولیت‌های اجتماعی و براساس حکمی که دادسرا به آن‌ها می‌دهد به‌عنوان ناظر منصوب می‌شوند.

او با بیان اینکه در این طرح، فرایند مداخلات قضایی، حمایتی و توانمندسازی با مداخلات نظارتی تکمیل می‌شود، گفت: با نصب ناظر، وضعیت کودک تحت کنترل مستمر مرجع قضایی قرار می‌گیرد. انتخاب ناظران با هدف کمک به والدین انجام می‌شود، نه کنار زدن و مجازات آن‌ها و همواره تلاش می‌شود رضایت والدین و خانواده جلب شود.
عابدین‌زاده درباره چگونگی پیگیری و نظارت بر عمل حامیان و ناظران، گفت: این حمایت نوعی حمایت غیررسمی خارج از ساختار اداری و قضایی است؛ با این‌حال دادسرا بر آن نظارت دارد.

انواع حمایت‌ها

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه حمایت‌های مورد نیاز کودکان انواع متفاوتی دارد، گفت: طبق دستورالعمل، کودکان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف نظیر تحصیلی-آموزشی-مهارتی، تأمین سلامت جسم، سلامت روان، رشد و بهبود فردی و... نیازمند دریافت حمایت‌های مختلف هستند.

مسعود فیروزی خاطرنشان کرد: پس از سامان‌دهی کودکان در بهزیستی و طی کردن مراحل توانمندسازی و در نهایت ترخیص و بازپیوند کودک به خانواده، ناظران و حامیان به‌منظور رسیدگی به امور کودکان کار و خیابان ترخیص‌شده از مراکز بهزیستی تعیین می‌شوند. در‌واقع این برنامه در تداوم و تکمیل‌کننده فرایند توانمندسازی کودکان کار و خیابان است. ناظران با رصد کردن برنامه توانمندسازی برای تحقق این برنامه در کنار کودک و خانواده هستند و با هماهنگی بهزیستی و دادگستری فعالیت خود را انجام می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->